• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

אפטות בחלל הפה

רקע

אפטות הן בעיה שכיחה מאוד באוכלוסייה, הבאה לידי ביטוי בהופעה חוזרת ונשנית של כיבים (פצעים) כואבים מאוד בחלל הפה. מצב זה מכונה – דלקת אפטוטית חוזרת.

הכיבים, שצורתם עגולה או אליפטית מכוסים בשכבת פיברין (ומכאן צבעם הצהוב/לבן) והם מוקפים הילה אדומה. לרוב, אפטות מופיעות לראשונה, בשנות הילדות או בגיל הנעורים.

 

אילו סוגי אפטות קיימים?

לרוב, האפטות הן מסוג Minor Aphtha  – אפטות קטנות שגודלן נע בין 2-5 מ"מ, אשר חולפות מעצמן לאחר 7-10 ימים. לעיתים, עלולים להופיע מספר כיבים כאלה בחלל הפה, בו-זמנית.

לעיתים רחוקות, האפטות עלולות להיות גדולות יותר, ולהגיע לקוטר של 1-3 ס"מ. חלקן גם עמוקות. זמן הריפוי וההחלמה של אפטות מסוג זה, המכונות מאג'וריות – Major Aphtha , הינו איטי ועלול להימשך מספר שבועות.

ישנם מצבים בהם האפטות מופיעות כאוסף של מספר כיבים קטנים, בקוטר של 1-2 מ"מ כל אחד. בשל הדמיון במראה בפה לפצעים הנגרמים מנגיף ההרפס סימפלקס, אפטות אלו מכונות הרפטיפורמיות, כלומר, דמויות-הרפס. בדומה לאפטות המינוריות, השכיחות, גם אפטות אלו נוטות לחלוף מעצמן תוך 7-10 ימים.

ניתן לסווג אפטות לא רק על פי המראה והגודל, אלא גם על פי מידת החומרה שלהן כפי שהיא מתבטאת בתדירות הופעתן, מספר הפצעים המופיעים יחד בו-זמנית, עוצמת הכאב ומידת ההשפעה על היכולת לאכול ולתפקד.

מצב פשוט (Simple Aphtosis) מוגדר כמצב בו האפטות בודדות, קטנות, מופיעות בתדירות נמוכה וחולפות תוך ימים ספורים.

מצב מורכב (Complex Aphtosis) מוגדר כשהאפטות מופיעות בתדירות גבוהה – "נגע רודף נגע", כאשר מופיעים מספר רב של נגעים בו-זמנית ו/או כשהכאב עצום ומגביל את התפקוד היומיומי של המטופל/ת.

 

הגורמים לאפטות בחלל הפה

הגורמים להופעת אפטות בחלל הפה הינם רבים ומגוונים ומשתנים בין אדם לאדם. עם זאת, ברוב המקרים הגורם לבעיה נותר בלתי ידוע.

גורמים אפשריים להופעת אפטות בחלל הפה הם מתח נפשי (סטרס), הפסקת עישון, רגישות למזון ועוד. באנשים הנוטים לסבול מאפטות חוזרות כל פציעה בפה ממזון חד, משן שבורה או מהתקן דנטלי עלולים לעורר הופעה של אפטה באזור.

לחלק מהאנשים ישנה נטייה גנטית לאפטות ובמשפחות מסויימות ניתן לזהות מספר בני משפחה מדרגה ראשונה, הסובלים מהבעיה.

למרות שמרבית הסובלים מאפטות חוזרות הם אנשים בריאים בדרך-כלל, חשוב לזכור שאפטות או כיבים דמויי-אפטות עלולים להיות חלק מבעיות בריאותיות שונות, לדוגמה:

  • מחלות בדרכי העיכול כמו קרוהן וצליאק
  • מחלת בכצ'ט
  • מצבים של חסרים תזונתיים (למשל, ברזל וויטמין B12)
  • מחלות מסויימות עם דיכוי של מערכת החיסון

 

בנוסף, למרות שאין זה שכיח, ישנן תרופות שעלולות לגרום להופעת כיבים דמויי-אפטות, בהן תרופות נפוצות לשיכוך כאב.

 

אבחנה של אפטות

האבחנה של אפטות בחלל הפה מתבססת בדרך כלל על ההיסטוריה של המטופל/ת (שכיחות הכיבים, סמנים ותסמינים הנלווים להופעתם וכד') ועל מראה הכיבים ומיקומם בחלל הפה.

במרבית המקרים, המטופל יופנה לבדיקות דם ולעיתים גם להתייעצות עם רופאים מתחומים שונים, בכדי לשלול מחלות ומצבים רפואיים הקשורים להופעת כיבים בחלל הפה.

לעיתים רחוקות, יהיה צורך בלקיחת ביופסיה, וזאת בעיקר כדי לוודא שאין מדובר במחלה אחרת ומורכבת יותר.

 


מתוך מגזין א.ר.ם

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
personal
simpotms
departments
acf
Filter by Categories
dep3
Departments
ללא קטגוריה
מאמרים

רופאים מטפלים