• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

היום הבינלאומי ללא עישון: השפעות נזקי העישון על הגוף

3.6.2024 ד"ר איילת זלוטוגורסקי הורביץ ד"ר חגית שופל-חבקוק ד"ר יוסי רוסמן ד"ר שי שניידר פרופ' אבי חפץ פרופ' יוסי רוסמן

פורסם באתר 'בחדרי חדרים', מדור חדשות בריאות, בתאריך 30.05.2024

 

רופאים מומחים בתחומי אף אוזן גרון, אלרגיה ואסתמה ורפואת הפה, מפרטים על נזקי עישון, החל מצרידות, בצקות במיתרי הקול, החמרת אלרגיות, פגיעה בריריות האף ואובדן חוש הריח ועד הסיכון לסרטן הגרון, הפה ובית הבליעה

 

היום הבינלאומי ללא עישון, מצויין ב-31 למאי, בכל רחבי העולם ונועד לעודד התנזרות מעישון טבק, למשך 24 שעות, בכדי להעצים את המודעות הציבורית להשפעות הבריאותיות החמורות של העישון, שגורמות למיליוני מקרי תחלואה ומוות, ללא הבדל דת, מגדר, גזע ולאום.

לנזקי העישון השפעה חמורה על מספר רב של מערכות בגוף, כאשר העיקרית שבהן היא מערכת הנשימה – חלל הפה, הלוע והריאות. יותר מ-7,000 כימיקלים שונים, נפלטים מעשן הסיגריות, ביניהם: ניקוטין – חומר רעיל וממכר, הגורם למומים מולדים, אמוניה – חומר שמוסיפים לטבק בכדי להגביר את השפעת הניקוטין, הידוע כרעיל לרקמות, חד-תחמוצת הפחמן – תרכובת המתחרה עם החמצן על מקומו בהמוגלובין, דבר שמפחית את אחוזי החמצן המגיע לרקמות, וציאניד – תרכובת כימית רעילה.

לרגל  היום הבינלאומי ללא עישון שיצויין ב-31.5, צוות מומחים לאף אוזן גרון, אלרגיה ואסתמה ורפואת הפה מפרטים על שורה של נזקי עישון חמורים:

פרופ' אבי חפץ, מומחה לכירורגיה ואונקולוגיה של הראש והצוואר: "עישון מכל סוג שהוא, מעלה את הסיכון לחלות בסרטן הגרון, הפה ובית הבליעה. סוגי סרטן אלו, לא רק שיכולים להיות מאוד אלימים אלא גם פוגעים משמעותית ביכולת הדיבור, האכילה והשתייה ובכך פוגעים מאוד באיכות חיי המטופלים (אלו ששורדים את המחלה).

שכיחותם של גידולים אלו מצויה בקשר ישיר לעישון – ככל שבאוכלוסייה אחוז המעשנים יורד, כך פוחת מספרם של החולים בגידולים אלו. העישון על כל סוגיו גורם לשינויים גנטיים בתאי הרירית המכסה את הלוע. תאים עם שינוי גנטי מסוים, המתחילים להתרבות ללא הפסק, יוצרים לבסוף גידול סרטני. לגידולים אלו יכולת להתפשט למקומות מרוחקים כגון לריאות וככל שנאבחן את המחלה בשלב מוקדם יותר – כך הסיכוי להתפתחות גרורות פוחת וההישרדות מהמחלה עולה".

פרופ' יוסי רוסמן, מומחה לרפואה פנימית, אלרגיה, אסתמה ואימונולוגיה קלינית: "העישון מחמיר אלרגיות. החשיפה לעשן הסיגריות, ישירות או בעקיפין, עלולה להחמיר תסמינים אלרגיים כמו עיניים דומעות, שיעול, מזלת או צפצופים. אסתמטיים עלולים לסבול מהתקף קוצר נשימה קשה שאיננו מגיב לטיפול תרופתי.

עישון הינו גורם סיכון לאסתמה לא מאוזנת, ואסתמתיים שמעשנים או חשופים לעישון פאסיבי, עלולים לסבול ממחלה קשה יותר המגיבה פחות טוב לטיפול במשאפים. העישון מעלה את הסיכון של מטופל אסתמטי להתקף קשה עם צורך באשפוז בטיפול נמרץ, הנשמה ואף מעלה את הסיכון לתמותה מהתקף אסתמה".

ד"ר חגית שופל-חבקוק, מומחית לכירורגיה של מיתרי הקול, בעיות נשימה ובליעה: "צרידות הינה בין התופעות השכיחות יותר בקרב מעשנים, אשר יכולה בעת החמרה, להוביל להתפתחות בצקת כתוצאה מהגירוי המתמשך של העישון. במידה ומתפתחת בצקת, גוון הקול יהפוך לנמוך, עבה ומחוספס, אשר לעיתים ילווה בקוצר נשימה, המחייב טיפול ניתוחי. בנוסף לבצקות האופייניות למעשנים, עישון מגביר את הסיכון גם להופעתם של נגעים אחרים על מיתרי הקול, שפירים או סרטניים. עישון נחשב לגורם הסיכון הראשון בחשיבותו, לסרטן מיתרי הקול והגרון".

ד"ר איילת זלוטוגורסקי-הורביץ, מומחית לרפואת הפה: "חלל הפה הוא הראשון להיפגע בעת עישון טבק. רקמות הפה הרכות והקשות, בהן הריריות, החניכיים, השיניים ועצמות הלסתות, נפגעות מהחום הנפלט בזמן העישון אך בעיקר מושפעות מהרעלנים ומהתוצרים המזיקים, המשתחררים אל הפה בתהליך שריפת הטבק.

ללא ספק, הסיבוך החמור והמשמעותי ביותר של עישון טבק הוא היותו גורם סיכון מרכזי להופעת נגעים טרום ממאירים בריריות הפה ולהתפתחות של סרטן הפה. סיכון זה עולה עוד יותר, כשהעישון משולב בצריכה קבועה של אלכוהול. מחקרים מראים שכ-75% ממקרי סרטן הפה בארה"ב קשורים לעישון. בנוסף, הטיפולים, גם אם הם מצילי חיים, עלולים להוביל לפגיעה קשה בתפקודי הפה ובאיכות החיים של החולים".

ד"ר שי שניידר, מומחה לניתוחים אנדוסקופיים של האף, סינוסים ובסיס הגולגולת: התפקוד התקין של האף הוא חלק בלתי נפרד מהבריאות הכללית והרווחה האישית. הכימיקלים המזיקים בעשן הסיגריות עשויים לפגוע בריריות האף ולגרום לפגיעה חמורה בכל התפקודים של איבר חשוב זה. מעבר לכך שהעישון מעלה באופן ניכר את הסיכון לתהליכים סרטניים בחללי האף והסינוסים, הרעלנים בעשן מאיצים פגיעה במבנים הייחודיים של התאים, שמרכיבים את ריריות האף ולפיכך מהווים גורם משמעותי להיווצרות דלקות וזיהומים, שבאים לידי ביטוי בתחושת גודש, הפרשות, כאב פנים וקשיי נשימה מהאף.
העישון גם יכול לגרום לשינויים ולעיתים לאובדן מלא של חוש הריח. הפגיעה משפיעה לעיתים קרובות גם באופן ישיר על חווית הטעם, מאחר ושני חושים אלו כרוכים באופן ישיר האחד בשני. שיקום חוש זה הוא מורכב, חמקמק ותוצאותיו משתנות".

 

מחלת הסרטן הינה התחלואה הידועה והשכיחה ביותר הנגרמת ישירות מנזקי העישון, אך כאמור ישנן פגיעות חמורות נוספות, מקומיות ומערכתיות כתוצאה מעישון. לפיכך חשוב ביותר לגשת לרופא מומחה עם כל תחושה של בעיה בריאותית היוצאת דופן למצב הבריאותי הכללי, משום שאבחון וזיהוי מוקדם מעלים את הסיכויים להחלמה ולהצלת חיים.

 

שתף

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
personal
simpotms
departments
acf
Filter by Categories
dep3
Departments
ללא קטגוריה
מאמרים