• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

המלאכיות בלבן: האחיות והרופאות שהתגייסו עבור חיילי צה"ל

7.3.2024

פורסם באתר 'און לייף' – אתר תוכן ואקטואליה לנשים, במדור בריאות, בתאריך 28.02.2024

 

החברה הישראלית שוצפת מיזמי התנדבות מאז ה7/10 אך אחד מרגש במיוחד חיבר בין רופאות ואחיות מתחום הא.א.ג לבין חיילים וחיילות ובכל הארץ. "לתת עזרה מהירה בלי בירוקרטיה, גם לחיילים שלא רוצים ולא יכולים להגיע עד אלינו – זה נפלא", מספרת ד"ר ענבל שפרן שלקחה חלק במיזם

ההתגייסות של העם שלנו למען חיילי צה"ל מרגשת בכל פעם מחדש. חברות, ארגונים וגם אנשים פרטיים, עושים ויוזמים פעולות ומחוות, על מנת לתמוך ולהעלות חיוך על פני החיילים שבחזית, אבל בעיקר על מנת לדאוג לכל מחסורם. יוזמות התנדבויות רבות ושונות מתקיימות ברחבי הארץ, למען חיילי הסדיר והמילואים שבחזיתות השונות. אחד המיזמים המרגשים הוא הא.ר.מבולנס – ניידת עזרה ראשונה ברפואת אף אוזן גרון, שמופעלת על ידי א.ר.ם, המרכז הרב-תחומי לרפואת א.א.ג, שבאסותא רמת החייל. הניידת מגיעה מדי יום לבסיסים ולשטחי כינוס וריענון צבאיים, בדרום ובצפון, על מנת לטפל בחיילים שסובלים מבעיות אף אוזן גרון, ולצד רופאים מא.ר.ם, מתנדבים רופאי א.א.ג נוספים ממרכזים רפואיים אחרים, אחיות חדר ניתוח מאסותא רמת החייל וצוות תומך נוסף.

 

ד"ר אביגיל ארד רופאת א.א.ג, מומחית לכירורגיית מיתרי הקול, מחלות הגרון, הפרעות קול ובליעה, שהתנדבה בעבר גם כרופאה בארגון "מצעד החיים", שמלווה את מצעדי החיים בפולין, לקחה חלק בפרויקט הזה.  "אני גרה בשוהם והישוב שלנו איבד כמה צעירים במלחמה הזאת, שאת חלקם הילדים שלי מכירים, או שאני מכירה את בני משפחותיהם שהיו מטופלים שלי", היא מספרת, ומוסיפה "את חופשות ילדותי העברתי בקיבוצי העוטף, בהם יש לי משפחה. אני מודה לחברים מא.ר.ם על היוזמה ומתן ההזדמנות לעזור קצת לחיילים שלנו, בתקופה המאתגרת הזאת".

ד"ר אביגיל ערד. "אני גרה בשוהם והישוב שלנו איבד כמה צעירים במלחמה הזאת, שאת חלקם הילדים שלי מכירים"

ד"ר אביגיל ערד. "אני גרה בשוהם והישוב שלנו איבד כמה צעירים במלחמה הזאת, שאת חלקם הילדים שלי מכירים"

נדיה קלינינסקי, אחות חדר ניתוח באסותא רמת החייל מספרת כי "ה-7 באוקטובר עורר בי זעם שלא הרגשתי כמותו מעולם. בכיתי על כל חייל שנפל, על כל החטופים, על כל אדם שנפגע בצורה כלשהי באותה שבת ארורה. הרגשתי צורך לעזור בדרך כלשהי, אבל כל הניסיונות שלי להתנדב בעוטף, כולל בחליבת פרות ועבודה בשדות, כשלו והייתי באי-שקט מוחלט. ואז לשמחתי, עודכנתי כי במרכז הרפואי א.ר.ם מחפשים אחיות להתנדבות בא.ר.מבולנס ומיד יצרתי איתם קשר. הודות ליוזמה של א.ר.ם, אני מצליחה לתרום ולעזור לאלה שמגנים עלינו." עוד אומרת נדיה כי "במסגרת הא.ר.מבולנס, עזרנו להרבה חיילים וחיילות לקבל טיפול בו במקום. פגשתי הרבה מקרים של חיילים שהגיעו 'רק להיבדק' ואובחנו אצלם דלקות אוזניים בחומרות שונות, פטרת באוזניים, סינוסיטיס הגורמת לקושי בנשימה, וגם מקרים של נקב בעור התוף".
לדברי קלינינסקי, רוב החיילים שטיפלה בהם יחד עם צוות הרופאים, סובלים מירידה בשמיעה, בעקבות ולאחר חשיפה לרעשי ירי או פיצוצים עזים, שהתרחשו לידם והיו ביניהם חיילים שבעקבות זאת, הופנו לבדיקת שמיעה באופן דחוף. "ההתנדבות בבסיסים צבאיים ברחבי הארץ, נותנת לי כוח להמשיך ולהישאר אופטימית", היא אומרת. "מעבר לכך, זכיתי להכיר אנשים נפלאים מתחומי רפואה שונים, שמשקיעים את נשמתם בטיפול בחיילים".

נדיה קלינסקי: "רוב החיילים שטיפלה בהם יחד עם צוות הרופאים, סובלים מירידה בשמיעה,

נדיה קלינסקי: "רוב החיילים שטיפלה בהם יחד עם צוות הרופאים, סובלים מירידה בשמיעה,

ד"ר ענבל שפרן, רופאה ממכון הריאות במרכז הרפואי שיבא תל השומר, פוגשת במסגרת עבודתה, כבר מתחילת המלחמה, חיילי סדיר ומילואים. כולם מלאי מוטיבציה לחזור לתפקיד שלהם בחזית, ואף הביאו חשש שלא יורידו להם פרופיל ו/או יתנו להם 'גימלים', שימנעו מהם לחזור לפעילות סדירה. במקביל, נודע לה על פרויקט ההתנדבות א.ר.מבולנס והיא נדלקה על הרעיון. "לתת עזרה מהירה בלי בירוקרטיה, גם לחיילים שלא רוצים ולא יכולים להגיע עד אלינו – זה נפלא", אמרה ד"ר שפרן. "מה גם, שתחומי הריאות ואף אוזן גרון מאוד מתחברים ומשלימים. בהתחלה, ממש לא ידענו אם יהיה ביקוש וקהל, אבל ככל שזה נמשך, הבנו שיש יותר ויותר צורך ושמחה בשטח לקבל את העזרה שלנו. בין אם זה חיילים שמראש ידעו שיש להם אסתמה או צורך ברופא ריאות, לחיילים אחרי חשיפות לעשן, אבק וכו'. אצל כולם, הקו המחבר הוא הרצון להמשיך ולהישאר בשירות פעיל ולתרום כמה שיותר. זה ממש מרגש אותי לחוות זאת, כל שבוע מחדש, כשאני מצטרפת לפעילות הניידת".

ד"ר ענבל שפרן

ד"ר ענבל שפרן

ד"ר אלסנדרה קטלדו, רופאת א.א.ג ילדים, נולדה וגדלה בפרגוואי, למדה רפואה בבואנוס איירס שבארגנטינה והגיעה לארץ להתמחות במרכז הרפואי הדסה עין כרם, שם הכירה את מי שהיום בעלה ובעקבות זאת, נשארה בארץ. "ניידת הא.ר.מבולנס של המרכז הרפואי א.ר.ם מעניקה לי הזדמנות נפלאה לתרום מעצמי משהו משמעותי, עבור החיילים שבשטח."

ד"ר אלכסנדרה קטלדו: "החיילים שלנו, כל אחד מהם הוא גאווה עבורנו"

ד"ר אלכסנדרה קטלדו: "החיילים שלנו, כל אחד מהם הוא גאווה עבורנו"

נינה חסקינה אחות חדר ניתוח באסותא רמת החייל הצטרפה לא.ר.מבולנס עם תחילת המלחמה, משום שהרגישה צורך עצום לתרום מעצמה למען החיילים. "לפני 30 שנה עליתי מאוקראינה ואני מרגישה שזו המולדת שלי. לשמחתי, הכישורים המקצועיים שלי מאפשרים לי לעשות משהו קטן למען החיילים שלנו אשר כל אחד מהם הוא גאווה עבורנו. במסגרת ההתנדבות, אנחנו מעניקים בדיקות וטיפולי אף אוזן גרון לחיילים, וגם אם מדובר לדוגמא בשחרור פקקים שנוצרים באוזניים או בלתת תרסיס לפתיחת האף – יש בכך חשיבות גדולה עבורם" היא מספרת.

נינה חסקינה משמאל, ושני שהם, מנהלת שיווק ושותפויות בא.ר.ם, מימין

נינה חסקינה משמאל, ושני שהם, מנהלת שיווק ושותפויות בא.ר.ם, מימין

נורית אלפי, קלינאית תקשורת וסגנית מנהלת המחלקה להפרעות בתקשורת, בבית החולים רעות, מספרת כי "כשפרצה המלחמה ועם ישראל החל להתנדב ולעזור בכל מקום, הרגשתי שגם אני חייבת לקחת חלק, אבל כל מקום שפניתי אליו כבר היה מוצף במתנדבים. ואז, שמעתי על הפרויקט הנפלא של א.ר.ם והייתי מאושרת שיכולתי להתנדב בתחום שקרוב כל כך לליבי ולמקצוע שלי. מכל יציאה לשטח ומפגש עם החיילים מהיחידות השונות, אני חוזרת בתחושת התרוממות רוח נפלאה וגאווה ענקית בחיילים שלנו ובעם שלנו, שמבצע את הלחימה הלא פשוטה, התובענית והארוכה הזו, תוך שמירה על מורל גבוה ונחישות. כבוד הוא לי להיות חלק בפרויקט התנדבות זה, שעושה הכל בכדי להקל עליהם במה שרק אפשר להציע".

נורית אלפי: "מאושרת שיכולתי להתנדב בתחום שקרוב כל כך לליבי ולמקצוע שלי"

נורית אלפי: "מאושרת שיכולתי להתנדב בתחום שקרוב כל כך לליבי ולמקצוע שלי"

 

מנכ"לית א.ר.ם, נעה מנלה הוסיפה ואמרה "אנו נרגשים בכל פעם מחדש מההיענות המדהימה של רופאים, רופאות, אחיות וצוותים רפואיים נוספים, לפרויקט הא.ר.מבולנס. החיילים מקבלים את השירות הרפואי המקצועי ביותר, והתחושה היא של תרומה משמעותית. מרגש לראות איך המתנדבים והמתנדבות חשים חלק בלתי נפרד מהפרויקט החשוב הזה ומוותרים על שיגרה ונוחות, לטובת התנדבות למען החיילים שלנו. תודה מקרב לב לכל אחד ואחת מהם, וכמובן לשני שהם, מנהלת השיווק והשותפויות בא.ר.ם, אשר מנצחת על כל האופרציה מהחמ"ל שנפתח אצלנו, ומצליחה ליצור קשר ולהגיע ליחידות המרוחקות ביותר ועד לאחרון החיילים שזקוקים״.

 

מימין לשמאל: ד"ר משה חייצ'יק, ד"ר מירי פאהן, נינה חזקינה, ד"ר אירנה לויט

מימין לשמאל: שני שהם, סילבי עד-אל, ד"ר סיון גושן ופרופ' דורון הלפרין

מימין לשמאל: שני שהם, סילבי עד-אל, ד"ר סיון גושן ופרופ' דורון הלפרין

מימין לשמאל: ד"ר אביגיל ארד, ד"ר מיכל דיין ומיכל אביבי

מימין לשמאל: ד"ר אביגיל ארד, ד"ר מיכל דיין ומיכל אביבי

שתף