• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

טיפול באפטות בחלל הפה

דרכי הטיפול

טרם נמצא טיפול שמרפא אפטות ומעלים אותן לגמרי. עם זאת, ישנם תכשירים שונים שמסייעים בהקלה על הכאב ובהפחתת תדירות הופעתן של האפטות.

מומלץ לערוך בירור מקיף על ידי מומחה לרפואת הפה בכדי לשלול גורמים אפשריים מקומיים או סיסטמיים.

במקרים בהם הכיבים קשורים לחסרים תזונתיים או למצבים רפואיים מסויימים, זיהוי ואבחון הבעיה הרפואית שברקע, הטיפול בה או איזונה – ישפיעו לטובה גם על הופעת האפטות בחלל הפה. לעיתים, דרך האפטות בפה ניתן לגלות מחלות אחרות שטרם אובחנו.

מומחה לרפואת הפה יוכל גם לזהות ולטפל בבעיות בפה ובשיניים ה"מעודדות" הופעה של אפטות או מחמירות את תדירותן או משך הזמן עד לריפוי.

ברוב המקרים, האפטות הן מהסוג המינורי ואופן התחלואה בהן פשוט, כך שלא נדרש טיפול מיוחד. בדרך כלל מושגת הטבה מספקת באמצעות שטיפות חיטוי ו/או חומרי אלחוש מקומיים.

טיפול תרופתי נדרש בעיקר במצבים המורכבים, בהם התכיפות של הופעת האפטות גבוהה או שהן מלוות בכאב משמעותי, הגורר עימו מגבלה ניכרת בתפקוד הפה (כגון קושי באכילה או בדיבור).

בהתאם לחומרת המצב ולרקע הרפואי של המטופל/ת, ניתן להתאים משחות, שטיפות פה טיפוליות ולעיתים גם טיפול תרופתי בכדורים, בכדי למתן את עוצמת הכאב, להאיץ את הריפוי ואולי אף להפחית את תדירות ההופעה של האפטות. בכך, ניתן לאפשר למטופל/ת חזרה מהירה יותר לתפקוד ולשפר את איכות החיים.

 

מדוע עוד נחוצה בדיקה מעמיקה במקרה של "אפטות"?

בניגוד לדעה הרווחת – לא כל "פצע" בפה הוא אפטה.

קיימים זיהומים נגיפיים הגורמים בין היתר, לכיבים בחלל הפה הדומים במראה שלהם לאפטות. זיהומים אלה, שכיחים אמנם בעיקר בקרב פעוטות וילדים צעירים אך גם מבוגרים עלולים לחלות בהם, והם מדבקים מאוד. לחלקם טיפול ייעודי במידה שהמחלה מאובחנת בזמן. בכל מקרה הטיפול במחלות אלה שמקורן בנגיפים, שונה מזה שניתן לאפטות "אמיתיות".

בריריות חלל הפה עלולים להופיע פצעים שמקורם במחלות אוטואימוניות שונות. גם פצעים אלה מאובחנים לפעמים ב"טעות" כאפטות כאשר למעשה מדובר במחלות שונות לגמרי, הדורשות התייחסות רפואית וטיפולים תרופתיים מסויימים מאוד.

בנוסף, חשוב לזכור שכל כיב/פצע שאינו נרפא ומחלים לחלוטין בתוך שבועיים, גם אם אינו כואב, מחייב בירור של מומחה לרפואת הפה כדי לוודא שאין מדובר בבעיה מסובכת יותר.
 

 


מתוך מגזין א.ר.ם

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
personal
simpotms
departments
acf
Filter by Categories
dep3
Departments
ללא קטגוריה
מאמרים

רופאים מטפלים