• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

טיפול במחלות בדרכי הדמעות וארובת העין

הכנה לפני ניתוח

בדיקת דם כולל תפקודי קרישה, ע”פ הצורך א.ק.ג וצילום חזה. בדיקת מרדים.

מהלך הניתוח

מתבצע בהרדמה כללית. דרך הנחיריים מוחדר ע”י יד אחת סיב אופקי קשיח (אנדוסקופ) המחובר למצלמת וידאו. המנתח רואה את תמונת הניתוח על גבי מסך גדול. בידו השנייה אוחז המנתח באחד מתוך שורה ארוכה של כלים יעודיים ומבצע את הניתוח תוך הסתכלות על המסך, ללא חתכים חיצוניים. בתוך חלל האף מזוהה בלט שק הדמעות בקיר הצדדי של האף, צמוד לארובת העין. אנדוסקופית מסירים את הרירית והעצם שמכסים את השק. בשלב זה מחדיר מנתח העיניים מבחוץ מחט עדינה דרך תעלות הדמעות, עד ליצירת מפגש בחלל האף עם כלי המנתח האנדוסקופי. בפעולה משולבת נוצר פתח של שק הדמעות אל חלל האף. באופן זה נעקפת החסימה התחתונה יותר ומעתה ואילך יזרמו הדמעות דרך הפתח החדש. כדי למנוע הצטלקות של הפתח החדש, בחלק מהניתוחים מושארת בתעלות הדמעות צינורית סיליקון דקיקה אשר אותה שולפים כ 4-6 שבועות לאחר הניתוח. לא מושארות חבישות פנימיות (טמפונים).

סיכוני הניתוח

מערכת דרכי הדמעות צמודה לארובות העיניים וסמוכה למוח ולכלי דם. פגיעה בכל אחד מאלה עלולה לגרור סיבוכים כגון פגיעה בראיה, דלף נוזל מוחי ודימום. הסיכוי לאירוע מסוג זה נמוך ביותר.

משך הניתוח

יכול לארוך בין 45 דקות לשעתיים, תלוי במורכבות הניתוח ואם חד או דו צדדי.

התאוששות

בסיום הניתוח מועבר המנותח לחדר ההתאוששות. כשעה לאחר מכן הוא מועבר למחלקת אשפוז א.א.ג. למחרת בבוקר משוחרר המנותח לביתו. תופעות צפויות: הפרשה דמית מעטה, יציאת גלדים מדי פעם, קושי בנשימת האף, כאב ראש מתון, חולשה. לרוב, תופעות אלה קלות בימים הראשונים ומעט מתגברות במהלך השבוע הראשון. אקמול ודומיו משפרים את התחושה.  לרוב, החל מהשבוע השני חל שיפור עקבי ואפשר לחזור לתפקוד כמעט מלא. יש המלצה להימנע ממאמץ גופני, חשיפה לחום כבד וטיסות בשבועיים הראשונים. במהלך הימים שלאחר הניתוח נוטלים החולים אנטיביוטיקה וטיפות עיניים. בנוסף, יש לשטוף את חללי האף במי מלח כ-6 שבועות לאחר הניתוח. כשבועיים לאחר הניתוח, מתקיים במרכז הרפואי א.ר.ם ביקור אשר במהלכו, תחת אלחוש מקומי, מתבצע במשך מספר דקות ניקוי אנדוסקופי של אזורי הניתוח ווידוא שהמהלך תקין. כ 4-6 שבועות לאחר הניתוח, אם קיימות, נשלפות במרפאה צינוריות הסיליקון. משלב זה מתבצע מעקב ע”י שני המנתחים וע”פ הצורך. לאורך כל התקופה שסביב הניתוח עומדים לרשות המנותח מספרי הטלפון של המנתחים, רופאי א.א.ג כוננים שעובדים עמם, המרכז הרפואי א.ר.ם ומחלקת האשפוז. בכל שאילתה וצורך יש לפנות לאחד מאלה. אחריות המנתח והמערך שסביבו כלפי המנתח היא 24/7.


מתוך מגזין א.ר.ם

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
personal
simpotms
departments
acf
Filter by Categories
dep3
Departments
ללא קטגוריה
מאמרים