• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

סיבוכים לאחר הרמת סינוסים (פיסטולה אורואנטראלית)

רקע על הבעיה

פיסטולה מוגדרת כפתח שמקשר בין שני חללי גוף, במקרה של פיסטולה של הסינוס המקסילרי לרוב מתרחשת לאחר הרמת סינוס, עקירה טראומטית או שתלים דנטליים שכשלו, התוצאה היא מעבר של נוזלים מחלל הפה לחלל האף ויציאתם דרך האף, המטופל מתקשה לדבר ברור וסובל מדיבור אפי, או דיבור נזאלי בעגה המקצועית, ומתקשה מאוד באכילה בשתייה מקש ואפילו במקרים גדולים מעישון, היות ואינו מסוגל ליצר וואקום בחלל הפה כי לאויר יש לאן לברוח (לחלל הסינוס ומשם לאף).

סיבות לבעיה

הסיבות לבעיה כפי שצויין קודם לרוב הן טיפולים כירורגיים קודמים בחלל הפה לדוגמא הרמת רצפת הסינוס שזו פעולה יחסית פשוטה במידה ונעשית כראוי על ידי מומחה לכירורגיה פה ולסתות. סיבות נוספות יכולות להיות עקירת שן בינה טראומטית שמובילה לרוב לשבר של רצפת הסינוס ואף יציאה של חלק מרצפת הסינוס עם השן שנעקרה, במרבית המקרים כשסיבוך כזה נוצר במרפאתו של המומחה לכירורגיה פה ולסתות הטיפול הוא פשוט וכולל שחרור מתלה בוקאלי או פלטינאלי וסגירת הפתח באופן אטום לחלוטין בשילוב עם שומן מהלחי (נקרא גם בישה),במידה ופעולה פשוטה זו אינה מבוצעת על ידי הרופא המטפל נשאר חור גדול שמאפשר בהמשך מעבר של נוזלים אויר וגלי קול לחלל הסינוס ללא יכולת של המטופל לשלוט בזה. מצבים נוספים הם עקירות שיניים טוחנות רגילות והתקנה לא נכונה של שתלים דנטאליים שלא על ידי מומחה לכירורגיה פה ולסתות וזיהום או כשלון של השתלים שמוביל להופעתה של הפיסטולה או המעבר בין חלל הפה לחלל האף.

בדיקות מקדימות ליעוץ

במקרה ויש כבר פיסטולה הבדיקה הקלינית תאשש את האבחנה אולם בכל בדיקה של מומחה בכירורגיה פה ולסתות מומלץ להביא את כל החומר הרפואי שברשותכם וכן לבצע צילום עדכני כל שמתאפשר, במיוחד אם עברה חצי שנה מהצילום האחרון, במרבית המקרים יבקש המומחה לכירורגיה פה ולסתות צילום פנורמי כצילום סוקר להבנת הבעיה ומציאת הגורם או גורמים נוספים. בנוסף לקראת הניתוח יתכן ותדרשו לעבור צילום סיטי ממוקד לאזור שיאפשר מבט תלת מימדי ברזולוציה גבוה.

אבחון הבעיה

במרבית המקרים פיסטולה אורואנטרלית מובילה להגבלה וקושי לתפקוד יומיומי והמטופל מרגיש את הקושי ומאבחן בעצמו שיש בעיה, מעבר הנוזלים או תכולת מזון לסינוס הסטרילי תוביל לזיהום של הסינוס והופעת דלקת סינוסים חריפה או כרונית תלוי בזמן שעבר. בנוסף למטופל יהיה קושי לדבר ברור לשתות ולאכול בלי שאוכל או שתיה יצאו לו מהנחיר בצד הפגוע וקושי בשתיה מקש או עישון (שממש לא מומלץ בכלל ובמיוחד במקרה ספציפי זה).

טיפול הבעיה 

למעבר לעמוד "תיקון אורואנטרל פיסטולה"


מתוך מגזין א.ר.ם

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
personal
simpotms
departments
acf
Filter by Categories
dep3
Departments
ללא קטגוריה
מאמרים

רופאים מטפלים