• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

שבר רצפת וקירות ארובת העין

רקע וסימפטומים

שברים ברצפת הארובה נובעים בעיקר מחבלה כהה, ממכת אגרוף או תאונת דרכים בין היתר.

לאחר שבר עצם הלחי (זיגומה) או רצפת הארובה, נוצר מצב בו העין אינה ממוקמת במקומה הנכון והיא יורדת לתוך החלל מתחתיה בפנים הנקרא הסינוס המקסילרי (זוג חללים משני צידי האף). במקרים אלו, המוח מקבל מידע כפול מכל עין והתוצאה לרוב היא ראייה כפולה במבט קדמי, צידי, עליון או תחתון. מצב זה נקרא ברפואה דיפלופיה (ראייה כפולה).

בנוסף לחלק האסתטי, קיימת חשיבות גדולה להחזיר לארובת העין את הנפח החסר.

סוגי ניתוחים

תיקון שבר רצפת הארובה ע"י משתל סינתטי:

לקראת הניתוח מבוצע סיטי תלת מימדי של ארובת העין והמנתח מתרשם מהנפח החסר בארובה. באמצעות תוכנת מחשב שמעתיק את הצד הבריא על הצד החולה ניתן לזהות בדיוק כמה נפח חסר לארובה הפגועה. בהמשך המידע מועבר למדפסת תלת מימדית המייצרת משתל אנטומי מדויק שמשלים את החלק החסר בארובת העין הגרמית (העצם החסרה). השלב האחרון הוא הניתוח שנמשך כשעה אחת ובו המנתח מבצע חתך, לרוב חתך סמוי ואסתטי שלא משאיר צלקת חיצונית, והמשתל שתוכנן והודפס מוחדר ומקובע להשלמת המבנה התקין של ארובת העין.

לרוב, הראייה הכפולה נעלמת לאחר מספר שבועות מהניתוח כשהבצקת והנפיחות יורדות. במרבית המקרים, המשתל המוחדר מורכב מחומר מסוג PEEK (פולי אתיל אתר) שאינו מגיב עם הגוף ונקלט בהצלחה. ניתן גם להשתמש בטיטניום שמודפס אף הוא במדפסת לייזר תלת מימדית ואיתו ניתן להשלים לא רק חלקים מהארובה או הזיגומה אלא אף חלקים מהלסת התחתונה או העליונה שיהווה את הבסיס הגרמי החדש שחסר.

סיכוני הניתוח: מיקום לא אופטימלי של העין לאחר הניתוח עקב רמת צלקת מניתוח קודם, דבר שיש לקחת בחשבון בתכנון הניתוח.

התאוששות: בין יומיים לשלושה מהניתוח.

המלצות לאחר הניתוח: ביקורת והסרת תפרים 7 ימים לאחר הניתוח.

השתלת עצם עצמית לרצפת הארובה:

מהלך הניתוח: במהלך הניתוח, משלימים את החסר של עצם רצפת הארובה על ידי שימוש בעצם טבעית הנלקחת מאגן או גולגולת המטופל והיא מותאמת ידנית במהלך הניתוח. לאחר מכן, החדרת והתאמת העצם עד להגעה למיקום גלגל העין הרצוי.

סיכוני הניתוח: מיקום לא אופטימלי של העין לאחר הניתוח בעקבות צלקת מניתוח קודם שיש להתחשב בה בתכנון הניתוח. בנוסף, מכיוון שהעצם נלקחת לרוב מאגן המטופל, תתכן חוסר תחושה ליד אזור הניתוח בירך וצליעה זמנית למשך כמה ימים.

משך הניתוח: כשעה וחצי

התאוששות: בין 3-4 ימים מהניתוח.

המלצות לאחר הניתוח: ביקורת והסרת תפרים 7 ימים לאחר הניתוח.


מתוך מגזין א.ר.ם

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
personal
simpotms
departments
acf
Filter by Categories
dep3
Departments
ללא קטגוריה
מאמרים

רופאים מטפלים