• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

שחזור עצמות הפנים וארובות עיניים

רקע

במקרים בהם לאחר הסרה של עצם מהלסת הוא הפנים כתוצאה מגידול שפיר או ממאיר או במקרים לאחר טראומה לפנים כגון שבר עצם הלחי, או שברים נוספים בפנים נוצר עיוות או חסר של עצם שמצריך טיפול פונקלציונאלי ואסטתי, לצורך כך ניתן להשתמש בהדמיות ממוחשבות ולשחזר על ידי המחשב בשלב ראשון את האיבר הגרמי החסר, בהמשך בשימוש במדפסות תלת מימדיות ניתן להדפיס את האיבר החסר (למרכז הפנים והמצח לרוב משחזרים ב PEEK וללסתות ובעיקר הלסת התחתונה משחזרים במדפסת לייזר בטיטניום). לאחר ההדפסה מתואם התור לניתוח שבו מקובע החלק לעצם הפנים ושמחזר את החלק החזר באופן אנטומי ומדוייק.
בשיטה זו ניתן אף להדפיס ולקבע עצמות לחיים לצורך הגדלה אסטתית או סנטר אחורי שזקוק להבלטה או הגדלה, אולם במרבית המקרים ובעיקר לאחר שברים בעצמות הלחיים שמובילים לאנופטלמוס (מיקום אחורי של גלגל העין וראייה כפולה – דיפלופיה), השחזור הוא פונקציונאלי ואסטתי גם יחד.

שם הניתוח

Patient specific implants – PSI

הכנה לפני ניתוח

ביצוע CT ותכנון על הCT התלת מימדי של השחזור הנכון, לאחר התכנון של השחזור החלק המשוחזר מודפס ועובר מספר תהליכים שמאפשרים שימושו בבני אדם, לאחר התהליך שעורך כשבועיים יתואם התור לניתוח השחזור.

פרוצדורות עיקריות במהלך הניתוח

חתכי גישה הוצאת פלטות ישנות וברגים ישנים וקיבוע המשתלים באזורים החסרים בפנים.

סיכוני הניתווח

חשיפה של המשתל או יצירת חלל מלאכותי, מה שיצריך שטיפות מרובות עד לסגירת הרקמה לחלוטין.

משך הניתווח

משך הניתוח תלוי בסוג הניתוח:

  • שחזור ארובת העין – ניתוח שנמשך בין שעה לשעתיים
  • שחזור לסת תחתונה/עליונה – ניתוח שיכול להמשך כ 4 שעות
  • שחזור גשר אף או סנטר – ניתוח שנמשך כשעה
  • שחזור עצמות הלחיים – ניתוח שנמשך כשעתיים לשני הצדדים

משך האשפוז

במרבית המקרים מדובר בניתוחים שקל להתאושש מהם היות והחזרה למצב האנטומי התקין משפר את המראה ואת התפקוד של המטופל, לרוב 2-3 ימי אשפוז והמטופל משוחרר לביתו. לאחר השחרור ימשיך המטופל ליטול אנטיביוטיקה ושטיפות פה בהתאם למיקום המשתל בפנים, לאחר כשבועיים יתאם תור לביקורת והסרת תפרים אצל הכירורג פה ולסת שניתח.

התאוששות

התאוששות מלאה לרוב מתרחשת כמו בכל ניתוח לאחר 7 ימים, במקרים בהם מדובר בשחזור איברים בתנועה כגון לסת תחתונה או פרקי הלסתות יש צורך בפיזיוטרפיה לאחר הניתוח למשך 14 ימים במרבית המקרים.


מתוך מגזין א.ר.ם

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
personal
simpotms
departments
acf
Filter by Categories
dep3
Departments
ללא קטגוריה
מאמרים

רופאים מטפלים