• אנגלית
  • רוסית
  • ערבית
  • עברית

תיקון אורואנטרל פיסטולה

רקע על הבעיה

פיסטולה מוגדרת כפתח שמקשר בין שני חללי גוף, במקרה של פיסטולה של הסינוס המקסילרי לרוב מתרחשת לאחר הרמת סינוס, עקירה טראומטית או שתלים דנטליים שכשלו, התוצאה היא מעבר של נוזלים מחלל הפה לחלל האף ויציאתם דרך האף, המטופל מתקשה לדבר ברור וסובל מדיבור אפי, או דיבור נזאלי בעגה המקצועית, ומתקשה מאוד באכילה בשתייה מקש ואפילו במקרים גדולים מעישון, היות ואינו מסוגל ליצר וואקום בחלל הפה כי לאויר יש לאן לברוח (לחלל הסינוס ומשם לאף).
למעבר לעמוד הסבר על סיבוכים לאחר הרמת סינוסים (פיסטולה אורואנטראלית)

טיפול בבעיה נעשה לאחר הדמייה ואבחון קליני, בחלק מהפעמים ניתן יהיה לטפל בניתוח אחד שבו הכירורג ינקה את הסינוס המזוהם ישתיל שומן שדוחה מים ומאפשר בידוד החלל ממעבר נוזלים והסרה של הפיסטולה (פיסטולקטומיה – fistulectomy).

לצורך תיקון הפיסטולה, ניתן לבצע ניתוח בהרדמה מלאה, הכולל פתיחה והרחבה של פתחי הניקוז של הסינוסים לאף (מבוצע על ידי רופא אף אוזן גרון) ובמקביל מחלל הפה כירורג פה ולסת מבצע פיסטולקטומי (כריתה של הפיסטולה) הסרת הגורמים הזרים שמפריעים לסינוס להתנקז, ומבצע מתלה (לוקח רקמה מחלל הפה ומסובב אותה, בשילוב עם שומן מאזור הנקרא בישה בחלל הפה) כך מתאפשרת אטימה מוחלטת ומניעת חזרה של הפתח והזיהום.

במקרים בהם מדובר בזיהום נרחב שהוביל לחסימה של פתחי הניקוז של הסינוס או מעבר של הזיהום לחללים נוספים בפנים כגון הסינוס האטמואידלי או הסינוס הפרונטאלי יש צורך לתכנן ניתוח משולב אאג-פה ולסת, בניתוח זה הכירורג פה ולסת פותח את הסינוס מחלל הפה ומנקה וסוגר את הפיסטולה וכירורג ה אאג מרחיב את פתחי הניקוז של הסינוס ומטפל בזיהומים בסינוסים האחרים בפנים למניעת חזרה או הפיכת המחלה לכרונית.

סיכוני הניתוח

אין ניתוח נטול סיכונים לחלוטין אולם ניתוחים מהסוג דנן נעשים באופן רוטיני במחלקתינו והניסיון מדבר בעד עצמו, במרבית המוחלטת של המקרים הניתוח הראשוני מצליח לטפל בבעיה וכמעט ואין סיבוכים או סיכונים.

הסיכונים האפשריים הם – מעבר לזיהום כרוני של הסינוס המקסילרי וסינוסים נוספים בפנים

במקרים של הרס נרחב יתכן קושי בשיקום עתידי של האזור בשתלים דנטליים

פגיעות עצביות נדירות ואם קורות יכולות לקרות בפגיעה בעצב האינפרה אורביטלי, שנותן תחושה לשפה העליונה ושיניים וחניכיים בחצי הצד אותו הוא מעצבב.

משך הניתוח

כשעתיים וחצי.

משך האשפוז

משך האשפוז לרוב עד יום אחד, ובניתוחים פשוטים ללא זיהום השחרור יתרחש באותו היום של הניתוח לאחר שהמטופל התאושש קצת במחלקת האישפוז וישוחרר לביתו למנוחה

התאוששות

המטופל יקבל טיפול תרופתי מתאים שיכלול אנטיביוטיקה – לרוב אוגמנטין, שטיפות פה כירורגיות – טרודנט ודומיו, סטרואידים להורדת הנפיחות והכאבים נלקחים ב 3 הימים הראשונים בלבד, ולרוב במידה ויש כאבים אופטלגין נוזלי מספיק. מרבית החולים מתאוששים לחלוטין וחוזרים לתפקוד מלא עד שבוע מהניתוח, ויש אילו שכבר למחרת הניתוח חוזרים לתפקוד, המלצתינו המתנה ומנוחה בבית לפחות ל 3 הימים הראשונים.


מתוך מגזין א.ר.ם

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
personal
simpotms
departments
acf
Filter by Categories
dep3
Departments
ללא קטגוריה
מאמרים

רופאים מטפלים